Blog over kleine of grote oplage



Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij drukken van 20 tot 20.000 exemplaren in hoge kwaliteit (of in een door jou bepaalde kwaliteit).

Maarrrr…hoe bepaal je het juiste aantal voor jouw boek?

 

Anders gesteld:

  1. Wat wil je met je boek?
  2. Wat is je specifieke doelgroep?
  3. Wie draagt het ondernemersrisico?
  4. Wie geeft de marketing vorm?
  5. Printing on Demand of offset drukken?

 

  1. De motieven voor het publiceren van boeken zijn even divers als er auteurs zijn. Sommige auteurs schrijven voor vrienden en familie, sommige auteurs schrijven om hun professionele identiteit te versterken in hun netwerk of om dit netwerk uit te breiden, andere auteurs willen zoveel mogelijk gelezen worden. Als uitgever tornen wij niet aan persoonlijke ambities. Onze taak ligt in het toetsen op haalbaarheid.
  2. Ook zonder enige marketing kennis, hebben de meeste mensen een idee van het begrip marktpotentie. Dat wil zeggen, de maximale marktgrootte. We weten allemaal dat er 17 miljoen Nederlanders zijn, waarvan de helft vrouwen, of we weten toevallig dat de Telegraaf een betaalde oplage heeft van 380.000 (2016), of we weten dat 3 miljoen mensen hebben gekeken naar de laatste aflevering van “Boer zoekt vrouw”. Helaas zeggen deze aantallen niet zoveel over de marktpotentie van boeken. Hoeveel Nederlanders kopen en lezen er nu over spiritualiteit, hoeveel Telegraaflezers kopen en lezen er nu over geschiedenis, hoeveel boeren zoeken een vrouw? Hoe specifieker de doelgroep en hoe specifieker deze doelgroep te benaderen is, gecombineerd met kennis van daadwerkelijke boekverkopen in het verleden, des te betrouwbaarder de marktinschattingen.
  3. Boeken drukken kost geld (en de kost gaat voor de baat). Wij als uitgever zullen bij onszelf te rade moeten gaan wat de “Business Case” is van jouw boek. Het gekozen “uitgeefmodel” (eigen beheer, traditioneel uitgeven of het “Zeker Uitgeven Pakket”) geeft aan wie het ondernemersrisico draagt. Zien wij potentie, dan geven wij jouw boek uit, drukken en verspreiden het (traditioneel uitgeven). Wil je alles in eigen hand houden, dat kan ook (uitgeven in eigen beheer)
  4. Boeken schrijven is een ding, boeken verkopen een ander. Verkopen aan mensen uit jouw netwerk, daar zit geen probleem. Ze kennen je immers. Verkopen aan onbekenden, dat is een vak op zich. Loop maar eens een boekhandel binnen en registreer welke boeken je zelf ter hand neemt. Waarom juist dat boek en niet het boek ernaast? De gekozen oplage dient altijd in relatie te worden bezien met de te ontplooien marketing activiteiten om naamsbekendheid te verkrijgen in de gekozen distributiekanalen.
  5. De gekozen druktechniek bepaalt de kostenstructuur. Printing on Demand heeft lagere opzetkosten dan offsetdrukken maar is duurder per exemplaar. Een eerste druk die bijvoorbeeld zeker verkocht wordt, kan bijvoorbeeld prima met offset gedrukt worden en de tweede druk of bijbestellingen via Printing on Demand.

De antwoorden op deze en andere vragen hier slechts summier aangeduid, geven een indicatie over de gewenste oplage, van de eerste druk maar ook van eventuele latere drukken.

 

Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*