Blog met schrijftips voor fictie en non-fictie




Een auteur wil gelezen worden! Maar hoe word je een succesvol auteur?

Hier volgen 5 tips voor schrijvers van fictie en 5 tips voor het schrijven van non-fictie. De tips zijn enigszins willekeurig en we adviseren je, als je wilt bekwamen in het schrijven, een boek over creatief of zakelijk schrijven te lezen, bijvoorbeeld:

Besef dat het schrijven van een boek van 80.000 woorden al gauw enkele maanden tot een jaar duurt, nog los van alle redactieslagen die daarop volgen.

 

Fictie

Tip 1: Blijf bij jezelf! Schrijf je voor het eerst een roman, beschrijf je personages, het plot en decor vanuit je eigen ervaring en je eigen interesses. Het is slechts aan een kleine groep mensen voorbehouden om vanuit het niets een complete roman te schrijven zonder daarbij in clichés te vervallen. Arnon Grunberg, Connie Palmen of Jan Siebelink verwerkten hun jeugd, milieu of lotgevallen in hun eerste boek.

Tip 2: Ontdek je werkstijl! Sommige auteurs ontwerpen eerst het raamwerk van hun roman (Simon Vestdijk), andere auteurs schrijven organisch (Renate Dorrestein). Bepaal of zoek voor jezelf de balans tussen deze twee uitersten. Belangrijk is dat je al schrijvend in de flow van je verhaal komt, want dan schrijf je door. Heb je een scene afgerond, schrijf dan, al dan niet geholpen door een raamwerk, de eerste zinnen van de volgende scene op, zodat als je de volgende dag weer verder gaat, niet naar een blanco vel gaat zitten staren.

Tip 3: Schrijf onbevangen maar vermijd beginnersfouten als clichés of een plot zonder conflict! Schrijven is zowel een kunst als een ambacht. Kunst vergt talent maar ambacht betekent dat goed schrijven te leren is. Er zijn veel boeken verschenen hoe een roman te schrijven (Renate Dorrestein, Jan Blokker, Stephen King). Neem kennis van de tips maar laat je er niet door verlammen. Naast boeken over schrijven zijn er heel veel (Engelstalige) Youtube filmpjes van professionele redacteurs die in brokjes van acht minuten een grote variëteit aan onderwerpen met betrekking tot het schrijven behandelen (Ellen Brock, Vivien Reis, Cy Porter). Je kunt ook workshops of schrijfcursussen volgen, bijvoorbeeld bij de schrijversacademie.

Tip 4: Zoek meelezers! Al schrijvend wordt je blind voor je eigen teksten. Lezen is een totaal andere beleving als schrijven. Een goed schrijver weet de lezer mee te nemen maar niet iedereen kan meteen of altijd schrijven vanuit die beleving.

Tip 5: Zet door! Een roman schrijven is altijd een kwestie van een lange adem. En hoeveel meelezers je ook hebt weten te strikken, schrijven is een eenzame bezigheid waarbij alleen jij je over de dode momenten of vertwijfeling kan helpen.

 

 

Non fictie

Tip 1: Onderzoek jouw toegevoegde waarde! Heb je een goed idee voor een non-fictie boek voor een specifieke doelgroep, zoek dan uit of jouw idee echt nieuw is. Nieuw betekent niet dat jij in het licht van de wereldgeschiedenis een revolutie zal ontketenen, maar het betekent wel dat jouw boek zich onderscheidt van alles wat al geschreven is. De resultaten van een door jezelf uitgevoerd onderzoek is nieuw als zo’n onderzoek nog nooit is uitgevoerd.

Tip 2: Schrijf zakelijk! Lezers van non-fictie willen iets opsteken. Er zijn talloze boeken geschreven over hoe informatie gericht over te dragen. Welke vragen wil je beantwoorden, hoe bouw je een heldere structuur die naar de conclusies leiden, hoe zorg je dat jouw boodschap duidelijk is en onthouden wordt. Maak dus altijd een outline van je boek, voordat je gaat schrijven!

Tip 3: Zoek meelezers uit je doelgroep! Aan wetenschappelijke boeken worden totaal andere eisen gesteld dan aan managementboeken of aan geschiedenisboeken. Experts uit jouw doelgroep weten wat ze willen lezen en hoe ze lezen. Laat daarnaast je boek door professionele redacteuren reviewen.

Tip 4: Schrijf veel! Zakelijk schrijven is te leren, maar dat is hier niet het punt. Als je boek eenmaal af is, wil je dat het verkocht gaat worden. Voor de marketing van je boek, helpt het enorm als je bijvoorbeeld al artikelen hebt gepubliceerd in kranten of (vak)tijdschriften, regelmatig blogs over jouw onderwerp de wereld in schiet of andere boeken over jouw onderwerp reviewt. Jouw naamsbekendheid helpt de verkoop van jouw boek.

Tip 5: Zet door! In sommige vakgebieden wordt zoveel geschreven dat boeken van drie jaar geleden alweer verouderd zijn. Laat je hier niet door ontmoedigen maar zie het als een aanmoediging om een vervolg te schrijven.

 

Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*